Skulpturparken

 
 

Kunst til Inspirasjon

Skulpturparken består av verk utelukkende av den norske kunstneren Magne Furuholmen og er den største samlingen av keramiske arbeider i Skandinavia i dag. Hennes Majestet Dronningen åpnet skulpturparken offisielt, da den stod klar i juni 2016.

Parkens utforming

I den 10 mål store parken er det plassert 40 keramiske enkeltelementer alle utført i høybrent fajanse. To enorme krukker på 6 meter som veier 9 tonn hver danner inngang- og avslutningen på parken. På langsidene løper det 9 ulike søyler på mellom 2 og 4 meter som er plassert i to langstrakte vannbassenger, hvor vann og damp vil skape ulike atmosfæriske stemninger avhengig av årstiden.

Midt i parken fører store trapper ned til et atrium hvor et 12 meter langt keramikk-bånd i glaserte og bemalte fliser danner et abstrakt buktende form som er felt ned i bakken. På nært hold kan man lese ord og skriftbrokker som er slått inn i flisene. Trekker man seg derimot opp på gateplan danner selve flisene større bokstaver, mens disse igjen på ytterligere avstand blir lesbare ord og anagrammer for parkens tittel, IMPRINTS.

I tillegg er det flere skulpturer formet som avlange blokker plassert mellom krukkene og søylene, som en slags motvekt til krukkene og søylenes vertikale streben og de horisontale ord-formene i bunnen av atriet. Hele det store uteanlegget bindes sammen i et 12 meter langt keramisk relieff som er plassert inni Akers resepsjon.

003.jpeg
 
Målet var å lage en park som kunne oppleves på ulike vis på ulike tidspunkter, med vann om sommeren og damp på vinteren som et atmosfærisk element, i tillegg til belysning
 
 
MF.Fornebu juni2016_C0A4545a.jpeg

Ambisjon

Prosjektet søker å fange Fornebuportens ambisjon om å hente inn all erfaring og kunnskap fra industriell virksomhet og energiressursforvaltning for å danne et knutepunkt for fremtidig forsknings- og utviklingsaktiviteter på disse helt viktige felt.

Kunstneren har valgt å poengtere dette med historiens akse, nåtid og fremtid som utgangspunkt - delvis ved å velge ultra-tradisjonelle materialer og teknikker som keramikk og arkaiske former som krukker (amforaer), søyler og sarkofaglignende skulpturer gjort på en moderne måte, for å skape en følelse av suspensjon mellom noe rå og noe nytt. Kunstneren ser objektene og formene som tvetydige; delruiner av gamle, delvise byggesteiner fra en ny udefinert arkitektonisk plan, et sted mellom det arkeologiske og industrielle.

I tillegg er det et tekstunivers med ord og poesi som kan spores rundt i formene, direkte hamret inn i det myke materialet før du skyter en bokstav av gangen. Tekstene forholder seg til det samme temaet på en mer åpen og abstrakt måte ment å skape nysgjerrighet, oppdagelse og inspirasjon. Sentralt i tekstene er også de latinske ordene; ‘Conservare’, ‘Inspirare’ og ‘Creare’, i betydningen ‘bevare’ (av erfaring og kunnskap), ‘inspirere’ (til innovasjon) og ‘skape’ (produsere det nye).


Det er håpet til Fornebuporten at denne skulpturparken blir en destinasjon i seg selv og at verkene vil fortsette å inspirere og begeistre brukere av området i mange år fremover.